Tips Banyakkan Susu Ibu

Salam...

Tinggal sehari sahaja lagi sebelum kita melangkah meninggalkan tahun 2011 dan masuk ke tahun 2012. Tahun makin bertambah, usia makin bertambah dan anak-anak juga semakin membesar. Buat ibu- ibu yang menyusukan si manja mereka, saya ingin berkongsi tip bagaimana mahu banyakkan susu badan kerana ramai ibu- ibu yang mengeluh penghasilan susu mereka merudum.Jadi para ibu, jgn risau, boleh cuba cara yang saya listkan dibawah, Insya Allah, berkat usaha murni ibu-ibu, susu badan akan bertambah. [ credit ]

1. Kerapkan Menyusu / Mengepam
Susukan bayi sekurang-kurangnya setiap 3 jam pada siang hari. Jika bayi tidur lebih daripada 3 jam, kejutkan dia untuk menyusu. Pada waktu malam pula, kejutkan bayi untuk menyusu tambahan terutamanya jika dia tidur lebih daripada 4-5 jam.
Perah setiap 3 jam. Jika bayi mahu menyusu ketika memerah, berhenti. Susukan dia dan kemudian sambung semula sesi pemerhan susu.
Percaya kepada konsep bekalan dan permintaan. Semakin kerap kosongkan payudara semakin banyak susu dihasilkan.
Kerapkan sesi pemerahan sekitar jam 12 tengah malam hingga 6 pagi. Ini kerana hormon prolaktin banyak dihasilkan ketika ini.

2. Jangan Tunggu Payudara Penuh
Ada sesetengah wanita suka menjadikan payudara penuh sebagai petunjuk bahawa bayinya perlu disusukan. Itu salah!
Yakinlah bahawa payudara sentiasa mengandungi susu dan apabila bayi disusukan, ia akan bekerja keras untuk menghasilkan lebih banyak susu.
Kajian menunjukkan bahawa tahap lemak dalam susu adalah lebih tinggi apabila tempoh antara satu penyusuan dengan yang lain adalah singkat. Ini bereti, jika anda menyusukan bayi beberapa minit selepas selesai menyusukan bayi (ketika anda beranggapan payudara "kosong"), dia akan memperoleh susu tinggi kandungan lemak yang dapat membantunya menambah berat badan.


3. Minum banyak Air
Pastikan anda minum banyak air sepanjang tempoh penyusuan mahupun pemerahan susu. Anda digalakkan minum 3.1 liter air iaitu kira-kira 13 cawan setiap hari.

4. Fikir Bayi Fikir Susu
Ketika menyusu, belailah bayi. Amalan ini dikenali sebagai grooming. Langkah ini tanpa disedari merangsang penghasilan susu. Antara lain, di antara waktu penyusuan dan sejurus sebelum sesi penyusuan bayangkan bayi sedang menyusu di payudara anda. Cara ini, akan merangsang payudara untuk mengeluarkan lebih banyak susu.
Masa nak mengepam lihat ler gambar anak sambil berselawat & berzikir Ya Mattin...


5. Berdisiplin
Berdisplin ketika memerah susu. Jangan sesekali "ponteng" sesi pemerahan. Bila Hujung minggu jangan ponteng mengepam... masa hujung minggu la masa yang boleh untuk buat stok. Bagaimana? Guna tip no#6 dan no#7.

6. Tendum Pumping
Latih diri untuk menyusu dan perah susu serentak menggunakan pam payudara elektrik.

7. Teknik Marmet
Jadikan teknik Marmet sebagai amalan wajib kerana ia terbukti boleh menghasilkan lebih banyak susu. Dengan hanya menggunakan pam, cuma 60 - 70% susu boleh dikumpul tetapi dengan teknik Marmet selepas menggunakan pam, ia dapat mengoptimumkan pengumpulan susu anda sehingga 100%.
So lepas pump jangan terus cuci corong. Buat perahan guna tangan. Sangat membantu. Kalo dengan menggunakan pump dpr 3.5oz sebelah payudara, buat marmet bleh tambah jadi 4-4.5oz. Walaupun nampk sikit, tapi ada beza tuh... Ni based on pengalaman mommaMia yer...

8. Menyusu / mengepam Lebih Lama
Jangan hadkan masa setiap kali menyusukan bayi di sebelah payudara mahupun mengepam. Biarkan dia menyusu sebelah bahagian sehingga puas sebelum menawarkannya menyusu di bahagian payudara yang lain. Ini akan memberinya peluang untuk mendapatkan susu berlemak tinggi (hindmilk). Jika anda terlalu cepat menawarkan payudara sebelah lagi, dia hanya mendapat foremilk, di mana hanya perutnya sahaja yang penuh tetapi tidak memberi kalori mencukupi untuk tumbesarannya.
Seeloknya jika anda mengepam, amik masa dlm 15-20 minit untuk sebelah payudara. Pastikan payudara benar-benar kosong selepas menyusukan bayi / selepas memerah bagi merangsang otak meghasilkan susu seterusnya. Ia dapat dipastikan dengan hanya titisan susu yang keluar.
Mengepam lebih lama juga bleh buat letdown 2-3x tau!! Tak percaya buat. Konsisten + disiplin + istiqamah


9. Penyusuan Malam
Amalan menyusukan bayi di waktu malam sangat bagus kerana ia merangsang peningkatan susu. Ini kerana di waktu malam, anda berdua lebih relaks lalu membolehkan bayi menyusu lebih lama dan kerap. Penyusuan malam turut merangsang hormon prolaktin yang memainkan peranannya menghasilkan lebih banyak susu.

10. Urutan
Teknik urutan payudara yang betul akan membantu susu mengalir dengan lancar. Apatah lagi sewaktu anda mengalami bengkak susu ataupun sakit puting. Untuk itu, anda perlu menuam payudara dengan tuala yang telah direndam di dalam air suam. Anda boleh pelajari teknik
mengurut menerusi www.breastfeeding.com.

11. Pengambilan suplemen
dibolehkan.. Antaranya...ESP (Energizing Protin Shaklee)

Jadi, buat ibu-ibu yang sedang mengalami masalah susu merudum, bolehla ikuti tips- tips ini.Selamat meneruskan perjuangan menyusukan anak anda. Doa saya sentiasa mengiringi anda dlm apa jua hajat dan impian anda.. Sesungguhnya Allah sebaik2 pelindung dan penolong

DAPATKAN KULIT CANTIK DENGAN SUPPLEMEN SHAKLEE

Kalau tak cuba memang tak tahu. Sekali dah cuba tentu mahu selalu. ^^
Kulit yang cantik memang idaman semua orangkan? Baik lelaki mahupun perempuan, sebab kulit yang cantik secara psikologi mempengaruhi keyakinan diri. Mari kita baca testimoni  teman-teman yang berpuashati dengan supplemen Shaklee yang mereka ambil.Saya ekstrak testimoni ini daripada group Shaklee GBS.



Apakah jenis supplemen yang mereka ambil untuk dapatkan kulit yang cantik?


B Complex
  • Menukarkan gula dalam darah kepada tenaga.
  • Mencegah kelesuan dan kemurungan.
  • Membantu kelancaran urat saraf.
  • Mengelakkan stress.---stress merupakan punca kulit jadi berjerawat, kusam dan lesu
  • Mengelakkan sembelit.
Kekurangan vitamin ini boleh menyebabkan masalah kulit kering, kulit berdebu, dermatitis, berkedut, jerawat, ruam, rambut gugur dan kuku rapuh.


Vita-C Sustained Release
  • Membantu dalam meningkatkan imuniti badan.
  • Membantu dalam penyerapan zat besi.
  • Membantu dalam proses pemulihan sel, seperti luka.
  • Membina kolagen untuk menguatkan dan menyegahkan tisu dalam badan. [kolagen penting untuk kulit cantik, vitamin C membantu tubuh badan kita menjana kolagen sendiri tanpa perlu mengambil kolagen tambahan yang mungkin membuat kulit allergic]
  • Menjaga ketahanan badan dari selsema.
  • Menstabilkan bahan kimia dalam badan.


Vitamin E
  • Melambatkan proses penuaan.
  • Membantu jantung untuk mengepam dengan lebih efisyen.
  • Membantu dalam penyerapan oksigen.
  • Mencegah kanser.
  • Mencegah kemusnahan vitamin A dan C.
  • Sebagai antioksidan.
  • Melindungi kulit dari sinar UV--pelindung dari dalam kulit, so tak perlu pakai sunblock tebal-tebal yang akan buat kulit jadi lebih berminyak [ kulit berminyak mencetuskan banyak jerawat] 
  • Ia berkerjasama dengan vitamin C untuk membina kolagen dalam tubuh dan membuatkan si pengamal nampak muda kerana kolagen yang terhasil melambatkan proses penuaan.Pengambilan vitamin E yang konsisten sangat membantu dalam mendapatkan tekstur kulit yang cantik. Ianya juga membantu menghilangkan parut dan jeragat.Membantu wajah nampak lebih berseri dan tidak kusam.

    Energizing Soy Protein
    • Terdiri daripada 9 komponen asid amino untuk memudahkan penyerapan oleh badan.
    • Membina sel2 tubuh.
    • Membantu kesihatan kuku dan rambut.---rambut dan kuku lebih cantik
    • Membina ketahanan badan.
    • Menambah susu badan
    • Dengan mengamalkan ESP,untuk  kecantikan head to toe kerana ia memperbaiki sel sel kulit. kulit menjadi gebu dan cerah mulus.


    Wow! Bukan sahaja dapat kulit yang cantik, malah seluruh tubuh menerima khasiat dan kebaikan supplemen Shaklee.  Anda bagaimana? Mahu mencuba vitamin Shaklee? K Boleh isikan borang pesanan di ikon ORDER NOW dan sms kan kepada saya 0196154956. Boleh email saya di admin@redcomelmall.com untuk konsultasi. TQ ^^

    MAHU KURUS? LECITHIN MENURUNKAN BERAT BADAN DENGAN SELAMAT!


    Sudahkah anda membaca entry ini? Jika anda mengalami masalah berat badan berlebihan, harus dan wajib membaca artikel ini kerana ia pasti membantu anda mendapat berat badan yang anda idamkan. ^^

    Rahsia Menurunkan Berat Badan Secara Sihat.

     APA ITU LECITHIN?

    Nature’s Emulsifier (Pengemulsi Semulajadi) yang membantu badan menyerap nutrien larut lemak seperti Vitamin A,D,E, K, Beta Caretone.

    Boleh didapati dari tisu binatang dan tumbuhan (plant)
    Untuk komersil didapati dari telor, jagung & kacang soya
    Fat Emulsifier - Metabolisma lemak

    KANDUNGAN
    * Asid linoleik (essential fatty acid) ? amat diperlu oleh badan. Tapi badan tidak boleh menghasilkannya sendiri dan ia perlu diambil melalui diet harian.
    * Kolin - satu komponen neurotransmitter
    * Asetikolina - bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf
    * Inositol - sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan

    KHASIAT DAN KEGUNAAN LECITHIN 

    1. PALING UTAMA - untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids)
    * Lecithin memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol.
    * Ia membantu menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL)
    * Membantu mengawal paras triglycerides
    * Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
    * Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol


    2. PENTING UNTUK FUNGSI OTAK 

    * Acethylcholine penting untuk fungsi otak - berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dsb
    * Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini dapat dilakukan. Jika tidak fungsi itu akan tergugat. Acethylcholine dihasikan dari cholin. Cholin mudah diperolehi dari LECITHIN
    * Lecithin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine ? kerana 30% otak adalah lecithin, dan 70% lemak di hati (liver) adalah lecithin


    3. UNTUK KAUM TUA
    * Lecithin amat diperlukan bagi mereka yang uzur oleh sebab angin, stroke (angin ahmar) dan sakit-sakit yang biasa dialami oleh kaum tua
    * Mengurangkan berlakunya masalah pembuluhan tersendat punca darah tinggi, sengal sendi, sejuk kaki dsb


    4. UNTUK PENGHADAMAN
    * Lecithin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil 'bile'(jus hempedu) daripada kolesterol. Bile amat penting untuk proses penghadaman

    5. UNTUK SEL
    * Lecithin penting untuk mengangkut, menghantar bahan-bahan lemak dari makanan ke sel-sel
    * Choline & lecithin menguatkan selaput sel-sel neuron dan semua sel-sel tubuh badan kita

    6. UNTUK KESIHATAN KARDIOVASCULAR (SISTEM JANTUNG)
    * Fungsi utama lecithin adalah sebagai “Fat Emulsifier “ ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.
    * Ia amat mujarap jika di ambil bersama-sama EPA dan Fiber

    HASIL PENYELIDIKAN (R&D)
    * Lecithin daripada soyabean berkesan memecahkan deposit kolesterol
    * Lecitin daripada telor boleh tetapi tidak bergitu berkesan

    MENGAPA LECITHIN SHAKLEE PILIHAN SAYA?


    * Kacang soya - sumber semulajadi yang terpilih.
    * Kapsulnya mempunyai ciri-ciri lecithin sebagaimana di anugerahkan oleh alam
    * Tiada pengawet, perwarna, perasa tiruan
    * Kepekatannya.
    - 1 kapsul :
    * 520 mg lecithin
    * 78 mg phosphatidycholine
    * 47 mg phosphatidylinositol


    PERANAN LECITHIN BUAT IBU MENYUSU
    Ada yang bercerita apabila mereka mendapati badan makin mengembang akibat dari pengambilan makanan yang tidak seimbang. Namun bagi yang menyusu badan, tahukah anda, kebaikan Lecithin kepada ibu yang menyusu?

    * Ia membantu mengurangkan risiko clog duct atau duktus susu tersumbat.
    * Ia membakar lemak yang berlebihan dalam badan ibu.
    * Ia membantu ibu mengatasi masalah lupa atau "short memory" yang biasa dilalui selepas melahirkan.
    * Ia membantu menyalurkan inositol dan kolin di dalam susuibu untuk perkembangan otak bayi.

    Maka selamatkah Lecithin di ambil semasa penyusuan selain untuk pengambilan untuk mengurangkan berat badan? Jawapannya ialah YA selamat diambil.

    * 3 Supplement Asas Untuk Berdiet
    • VITALEA
    • LECITHIN
    • HERB-LAX/ALFALFA
    Buat mereka yang berminat, boleh hubungi saya di [admin@redcomelmall.com] atau sms/whatsApp 0196154956 Pn Ani. TQVM ^^

    Testimoni Set B: Penyusuan Ibu Yang Berjaya





    Alhamdulillah...  pengalaman diari penyusuan susu ibu bersama supplemen Shaklee.  

    Apa yang ibu-ibu perlu buat untuk menjayakan penyusuan ibu ini setelah mengambil supplemen ?

    TIGA PERKARA PENTING yang wajib anda patuhi sekiranya anda mahu cemerlang dalam penyusuan ibu:
    1. Mematuhi konsep asas penyusuan susu ibu, iaitu SUPPLY & DEMAND. Anda wajib mengosongkan payudara sekerap mungkin. Minimum 6 kali sehari. Bagi seorang EP, saya diberitahu bahawa kekerapan mengepam susu adalah sehingga 8 – 12 kali sehari. Anda boleh mengatur jadual mengepam ini dengan kadar setiap 2 – 3 jam sekali.
    2. Minum air tidak kurang 3 liter sehari. Air antara komposisi penting susu. Susu itu sendiri dalam bentuk cecair kan? Minum sedikit demi sedikit ya!
    3. Doa yang berterusan di samping segala usaha yang dilakukan. Ingat ya .. rezeki itu datangnya daripada ALLAH. Maka, mintalah pohonlah daripadaNYA semoga rezeki anda dan bayi anda dipermudahkan dan berpanjangan sepanjang journey ini. Jaga solat, amalkan solat sunat Dhuha, lepas pam malam2 jam 3 am tu terus je Tahajjud (ada kekuatan yang anda miliki dengan Tahajjud!) dan jangan lekang berzikir!

    Dapatkan Set Tripple M anda hari ini. Tinggal 9 hari sebelum promosi akhir tahun berakhir. Untuk harga istimewa, just sms/whatsApp 019-6154956 Ani atau emailkan sahaja ke admin@redcomelmall.com. Setiap pembelian melayakkan anda mendapat hadiah istimewa dan konsultasi mengenai pemakanan vitamin. TQVM ya! :)

    PETUA BILA ANAK DEMAM

    Jangan ambil mudah bila anak selalu demam kerana demam merupakan tanda-tanda awal yang menunjukkan ada yang tidak kena dengan sistem badan anak tersayang.Di sini ada beberapa petua yang boleh di kongsi apabila anak demam saya petik daripada blog kak N [credit]. Semoga petua yang dikongsi dapat memberi manfaat buat ibu-ibu yang sering berdepan dengan masalah anak demam.

    Memang ibu yang menyusukan anaknya dengan susuibu mampu membekalkan antibodi terbaik buat si anak. Namun demam, batuk dan selsema adalah penyakit biasa yang perlu dilalui dari zaman kanak-kanak hinggalah umur kita meningkat. Hakikatnya bila kita sakit antibodi kita akan melawan penyakit dan kerana itu juga suhu badan kita boleh meningkat dan kita katakan demam....walaupun begitu demam itu tidak boleh dipandang remeh kerana kebanyakan demam tarik adalah disebabkan suhu badan meningkat tinggi sehingga diluar kawalan.Selepas kelahiran Nasa, ibu tidak panik untuk melalui fasa anak kurang sihat....petua yang diajar oleh bidan Makcik Maznah ibu amalkan sehingga kini dan alhamdulillah sangat berpuashati. Apa kata makcik Maznah?
    • Jika anak demam...pastikan anak itu dimandikan 3 kali sehari supaya panasnya keluar. Memang betul pun masa ibu jadi cikgu Sains dulu ada topik kenapa air panas dalam cawan teh akan sejuk dalam beberapa minit? Ini kerana haba panas akan bergerak keluar mencari kawasan sejuk.... samalah dengan suhu badan yang panas tadi.

    • Bila selsema ...tetap mandikan 3 kali sehari...supaya bila selepas mandi, lendir itu akan mudah keluar. Namun sayangnya ramai ibu2 hari ini ingat jika selsema anak sejuk maka jangan mandikan. Apabila ini berlaku.... anak mudah berkahak sehingga sesak nafas. Ibu cuba praktikkan setiap kali Nasa ada selsema, alhamdulillah maksimum pun 3 hari.

    • Batuk....tetap mandikan 3 kali supaya panasnya keluar....dan bila tidur malam, sapukan minyak telon atau minyak burung unta dibelakang badan anak dalam jam antara 1-3 pagi, insyaALLAH kahaknya cepat beransur baik. Jika minyak terlalu panas, campurkan sedikit dengan minyak kelapa atau minyak zaitun sebelum di urut pada badan anak.

    • Waktu mandi yang sesuai untuk anak ialah jam 8 pagi, selepas zohor dan sebelum jam 7 malam. Jika terpaksa mandikan selepas jam 7 malam, mandikan dengan air suam dan sapukan minyak panas selepas mandi supaya chest tidak mudah sejuk dan diserang selsema.

    • Biasakan selepas mandi, sapukan minyak panas pada ubun2 anak, belakang telinga, tapak tanga, dada dan belakang dada serta betis dan tapak kaki. Ini membantu melancarkan peredaran darah anak juga secara tidak langsung.
    Kalau orang dulu, demam, batuk dan selsema tak bagi mandi....jadi panas tu akan terperap dalambadan dan lama-kelamaan boleh menyumbang kepada keadaan yang lebih teruk. Zaman dah berubah, bidan pun belajar sains dan teknologi :)  Even doktor turut pesan, jika anak demam ...pasangkan aircond di rumah jika ada supaya suhu sejuk dan rumah tidak berkuap ....Bagi ibu yang menyusukan anak dengan susuibu, menjadi satu kelebihan dengan kerap menyusukan anak semasa anak dalam fasa tidak sihat supaya anak menjadi lebih bertenaga dan antibodi yang dibekalkan mampu melawan penyakit dengan cepat. Maka buat ibu baru....jangan panik.

    Banyakkan membaca, pasti luas pengetahuan.^^

    RAHSIA TERBONGKAR! 5 PERKATAAN YANG BAYI GUNA ^^



    Salam..saya kira ibu-ibu yang ada baby sekitar 1 hingga 4 bulan ataupun bakal ibu mesti tengok video ini. Ini amat membantu ibu-ibu mengenalpasti apa yang ingin disampaikan oleh baby kita.

    Basicly ada 5 perkataan yang disebut oleh si manja untuk menyatakan keinginan mereka. Ini adalah refleks semulajadi oleh  semua bayi dan kita sebagai ibu haruslah mengenal pasti keinginan anak-anak kecil ini.

    NEH = HUNGRY (LAPAR)

    OWH = SLEEPY ( MENGANTUK)

    HEH = DISCOMFORT( TAK SELESA)

    EH = BURP ( NAK SENDAWA)

    EAIR = LOWER GAS ( SAKIT PERUT)

    Selamat menonton! ^^

    Cara Semulajadi Menghasilkan Kolagen Dalam Badan.

    APA ITU KOLAGEN?

    Kolagen adalah salah satu protein   yang bermolekul makro yang menyusun tubuh manusia. Keberadaannya adalah kurang lebih mencapai 30% dari seluruh protein yang terdapat di tubuh. Dia adalah struktur organik pembangun tulang, gigi, sendi, otot, dan kulit. Serat kolagen memiliki daya tahan yang kuat terhadap tekanan. Kata kolagen sendiri berasal dari bahasa Yunani yang artinya (bersifat lekat atau menghasilkan pelekat).




    Kolagen dihasilkan daripada fiber dan protien yang terdapat di dalam kulit. Fiber ini menguatkan,  dan menyokong pertumbuhan sel kulit dan membuatkan kulit kita licin, cantik dan sihat. Apabila kolagen berkurang, kulit akan mula menunjukkan tanda-tanda penuaan, dan kedutan. Apa cara yang boleh kita buat untuk membuatkan tubuh badan kita sendiri menghasilkan kolagen ini tanpa perlu bergantung kepada pengambilan kolagen yang kebanyakkannya sintetik dan tidak diketahui  sumbernya kerana pengambilan kolagen boleh menyebabkan alahan sama ada pil,serbuk,minuman,krim dan suntikan boleh menyebabkan alahan. Oleh itu, anda perlu melihat label produk mengenai kandungannya untuk mengelakkan bagi mengelakkan sebarang alahan.

    Tubuh kita mampu menghasilkan kolagen dengan pengambilan Vit C, Vit B Complex dan Vitamin E yang konsisten. [credit]











    Vitamins That Produce Collagen 










    Vitamin C

    Pada tahun  2009 artikel oleh  Linus Pauling Institute dari Oregon State University,Vitamin C sangat penting untuk menghasilkan kolagen dalam badan.Badan anda berupaya mampu melakukan banyak perkara tetapi ianya tidak dapat menghasilkan atau menyimpan Vitamin C. Shaklee Sustained Release Vita-C™ 500mg berupaya memberikan perlindungan berkekalan, jam demi jam dengan menggunakan sistem perlepasan berkekalannya. Vitamin C merupakan bahan antioksida yang berkeupayaan tinggi yang juga turut dikenali sebagai nutrisi yang berupaya melakukan semua perkara.




    Vitamin E

    Berperanan sangat penting bagi kesehatan kulit, iaitu dengan menjaga, meningkatkan keelastikan dan kelembapan kulit, mencegah proses penuaan diri, melindungi kulit dari kerosakan akibat radiasi sinar ultraviolet, serta mempercepat proses penyembuhan luka[3]. Ia berkerjasama dengan vitamin C untuk membina kolagen dalam tubuh dan membuatkan si pengamal nampak muda kerana kolagen yang terhasil melambatkan proses penuaan.Pengambilan vitamin E yang konsisten sangat membantu dalam mendapatkan tekstur kulit yang cantik. Ianya juga membantu menghilangkan parut dan jeragat.Membantu wajah nampak lebih berseri dan tidak kusam.






    Vitamin B Complex
    Menurut kajian yang dijalankan oleh  American Academy of Dermatology menemui bahawa  Niacin (Vitamin B3) membantu mengurangkan kedutan wajah yang disebabkan oleh  pendedahan kepada cahaya ultraviolet dan memunjukkan peningkatan terhadap penghasilan kolagen.


    B Complex penting dalam proses perkembangan sel manusia. Vitamin B yang penting untuk kesihatan kulit, rambut dan kuku ialah B1, B2, B3, B5, B9, B12, Biotin dan Kolin. Kekurangan salah satu daripada vitamin-vitamin ini boleh menyebabkan masalah kulit kering, kulit berdebu, dermatitis, berkedut, jerawat, ruam, rambut gugur dan kuku rapuh.
     



    SET KULIT CANTIK YANG DI CADANGKAN

    Basic:  Skin Care set   * FREE POSTAGE
     of B com, Vitamin C and Vitamin E.

    Add on: Vita Lea
    GLA Complex 

    Mereka yang ingin mencari supplemen asas utk kesihatan kulit dari produk Shaklee, boleh hubungi saya  SMS di 0196154956 agar saya dapat membantu anda dalam pengambilan vitamin yang betul untuk kesihatan yang mantap dan kulit yang cantik.


    7 Makanan Penyebab Bau Badan

    Tahu tak sebenarnya masalah bau badan berpunca dari ketidakseimbangan hormon, diet, obesiti dan pembiakan bakteria di kawasan-kawasan badan yang terpencil.  Selain daripada itu, faktor pemakanan juga adalah salah satu penyumbang utama terhadap masalah ini. Berikut disenaraikan beberapa jenis makanan yang boleh menyebabkan badan mudah berbau.

    1. Rempah ratus

     
    Rempah ratus seperti bawang putih, bawang merah, dan kari secara umumnya akan menyebabkan bau badan kerana ia akan menghasilkan gas sulfur yang diserap oleh darah yang di hapuskan melalui paru-paru dan pori-pori kulit.

    2. Daging Merah
     

    Daging membekalkan keperluan nutrien penting seperti protein, zink, selenium, vitamin A, B12, dan asid folik kepada tubuh. Walaubagaimanapun, daging merah boleh menyebabkan badan cepat
    berbau dan berpeluh kerana ia mengambil masa yang lama untuk dicernakan.

    3. Produk Susu
     

    Produk susu sememangnya kaya dengan protein yang membuat tubuh lebih lambat untuk mencernanya. Pelepasan hidrogen sulfida dalam tubuh akan membuatkan tubuh mudah berbau.

    4. Kolin

    Makanan seperti telur, hati, ikan dan kekacang adalah makanan yang kaya dengan kandungan kolin dan mempunyai kandungan zat yang tinggi dalam membantu perkembangan  memori atau daya ingatan. Juga berupaya mengatasi masalah kelemahan tenaga fizikal dan minda tetapi ia juga mudah membuatkan tubuh berbau.


    5. Makanan bergoreng
     
    Makanan bergoreng seperti ayam goreng, mee goreng dan pelbagai jenis makanan bergoreng lain juga boleh menyebabkan badan mudah berbau kerana lemak dan minyak yang terkandung di dalamnya. 

    6. Kafein

    Kafein adalah stimulant atau penggalak semulajadi yang boleh dijumpai dalam makanan atau minuman seperti kopi, teh, coklat, aiskrim kopi serta beberapa jenis ubat-ubatan yang boleh melegakan sakit. Bau makanan dan minuman ini akan meresap ke dalam peluh yang akan menyebabkan badan mudah berbau.

    7. Tembakau

    Selain makanan, tembakau juga menjadi penyebab bau badan yang kurang menyenangkan kerana asap rokok akan bercampur dengan unsur-unsur lain di dalam badan dan keluar melalui kelenjar keringat. 


    Untuk mencegah bau badan yang kurang menyenangkan, banyakkan minum air putih, makan makanan yang berserat dan lebihkan pengambilan buah-buahan seperti epal, strawberri, anggur, tomato, nenas dan tembikai. Sebaiknya kurangkan pengambilan jenis makanan yang boleh menyebabkan badan mudah berbau khususnya ketika berada di tempat awam.

    TIPS ELAKKAN KERACUNAN MAKANAN

    Banyak yang boleh dilakukan untuk mengelak keracunan makanan. Langkah keselamatan ini harus diambil pada setiap peringkat makanan – dari penyediaan, ke memasak, hingga menyimpan baki makanan. Salah satu cara terbaik ialah memastikan tangan sentiasa bersih ketika menyediakan makanan. Cara lain untuk memastikan makanan terjaga termasuk:

    *Basuh buah-buahan dan sayuran sebelum dimakan.

    *Makan makanan yang sudah dimasak dengan seeloknya.

    *Lihat dan bau makanan terlebih dahulu. Jangan makan atau minum jika rupa dan baunya tidak sama seperti biasa. Kadang kala terdapat kulat yang berwarna hijau, merah jambu, atau putih yang menandakan makanan sudah rosak.

    *Jika mahu makan baki makanan, panaskan terlebih dahulu. Ia dapat membunuh bakteria yang tumbuh.

    *Periksa tarikh luput makanan. Gunakan sebelum ia luput.�

    *Tutup dan letakkan makanan di dalam peti sejuk jika mahu disimpan. Bakteria membiak pada makanan yang diletak di suhu bilik.

    TIPS BUANG SELULIT

    Aduh, tension sungguh bila tengok selulitkan? kaum wanita lebih mudah dapat selulit daripada kaum lelaki. Selulit adalah lebihan lemak yang muncul pada bahagian kulit yang berkedut. Dan jangan tak percaya, ia bukan sahaja menyerang wanita yang berisi, malahan wanita kurus juga mengalaminya.

    Obviously, selulit musuh utama wanita selain jeragat, jerawat, kelumumur, kulit kering, kedutan dan lain-lain lain. Jika masalah kulit kita boleh atasi dengan ambil Set Kulit Cantik Euphoria yang mengandungi Vitamin E, vitamin C, B Compleks. Kalau selulit macam mana ya?
    Pakar kulit Hollywood, Dr. Horward Murad MD menyatakan bahawa selulit bukan masalah lemak tapi ia sebenarnya masalah kulit.Lemak punca selulit tak sama dengan lemak yang menggemukkan badan kerana lemak ini tersimpan jauh alam kulit dan tak boleh dibakar oleh tubuh badan menjadi tenaga.

    BAGAIMANA MAHU HAPUSKAN SELULIT?

    1. KRIM DAN LOSYEN SELULIT~ ia bertindak dengan melancarkan dan merangsang pengaliran sel, memecahkan lemak dan menyingkirkan toksin keluar daripada badan.

    2. DIET SELULIT~ Jika proses berdiet tak mungkin membantu, tapi diet yang memberi 'makan' pada kulit boleh membantu menurut Dr. Murad. Makanan yang kaya dengan khasiat seperti LECITHIN, asid lemak penting, asid amio dan antioksida mengurangkan radang selular, mengurangkan cecair dan meningkatkan pengaliran didalam sel kulit paling dalam. Semua ini menguatkan membran sel dan menghalang selulit muncul di permukaan kulit.


    3. PENGGUNAAN CAHAYA~ ia berfungsi mencairkan selulit dan pada masa yang sama menguut secara mekanikal. FDA meluluskan 2 teknik penggunaan cahaya, 'Triactive' dan Laser.

    4. URUTAN~ dikenali sebagai 'endermologie!. Namun pakar mengatakan sungguhpun ia memberikan kesan yang ketara kepada kulit, kesannya hanya sementara waktu sahaja.

    5. Mesotheraphy~ ia dicipta di Perancis dan prosedurnya melibatkan suntikan dalam sesi 30 minit ke 60 minit. Tujuan rawatan adalah untuk memecahkan sel lemak dan melupuskan pita ' septa' punca selulit yang degil. Namun menurut pengamal rawatan ini menegaskan ke berkesanannya hanya nampak selepas 10 sesi rawatan.


    So, semoga info di atas membantu.

    * artikel di atas di ekstrak dan dirumus semula oleh Redcomelmall bersumberkan artikel dari Majalah Rapi: PERANGI SELULIT! BAGAIMANA CARA PALING MUDAH?

    Lemah Ketika Haid

    Jika anda kerap letih dan lemah ketika didatangi haid, besar kemungkinan anda mengalami masalah anemia ( Low Hb ). Bukan wanita mengandung sahaja yang terdedah kepada masalah ini ya. Ia berlaku akibat kekurangan zat besi terutamanya jika pengaliran darah terlalu banyak. (heavy flow). Selain itu masalah tiroid juga boleh menjadi penyebab tubuh lemah semasa haid.

    Mari lihat definisi ANEMIA
    Anemia (dalam bahasa Yunani: Tanpa darah) adalah keadaan jumlah sel darah merah atau jumlah hemoglobin (protein pembawa oksigen) dalam sel darah merah berada di bawah paras normal.

    Sel darah merah mengandung haemoglobin yang memungkinkan mereka mengangkut oksigen dari paru-paru, dan mengantarkannya ke seluruh bagian tubuh.

    Anemia menyebabkan berkurangnya jumlah sel darah merah atau jumlah hemoglobin dalam sel darah merah, sehingga darah tidak dapat mengangkut oksigen dalam jumlah sesuai yang diperlukan tubuh.


    PUNCA ANEMIA

    o Perdarahan hebat
    o Akut (mendadak)
    o kecelakaan
    o Pembedahan
    o Bersalin
    o Pecah pembuluh darah
    o Perdarahan hidung
    o Wasir (hemoroid)
    o Ulkus peptikum
    o Kanser saluran pencernaan
    o Tumor ginjal
    o Perdarahan menstruasi yang sangat banyak

    * Punca Berkurangnya pembentukan sel darah merah
    o Kekurangan zat besi
    o Kekurangan vitamin B12
    o Kekurangan asid folik
    o Kekurangan vitamin C


    Supplemen yang Di cadangkan

    Vita-Lea Iron Formula
    Mengandungi zat besi yang membantu mereka yang menghadapi masalah kekurangan zat ini. Kebiasaannya mereka yang mengalami anemia jenis ini ialah dari kalangan kanak-kanak di bawah 2 tahun, remaja perempuan (yang sudah datang haid), wanita hamil dan warga emas.
    Faktor yang menyebabkan kekurangan zat besi ialah kurangnya pengambilan zat besi dalam diet harian, atau badan kurang berupaya menyerap zat besi kerana diet yang tidak betul.

    Vita-C 500mg Sustained Released
    Vitamin C membantu tubuh menyerap zat besi.Kajian menunjukkan vitamin C membantu penyerapan zat besi sehingga 2 kali lebih banyak.
    Vitamin C sustained released dilepaskan secara perlahan-lahan untuk membekalkan vitamin C yang secukupnya kepada tubuh. Ini kerana Vitamin C tidak dapat disimpan oleh tubuh. Tubuh manusia normal memerlukan 500mg vitamun C setiap hari yang bersamaan dengan 7 biji oren.

    B Complex

    Asid folik yang terdapat dalam B complex ini membantu mengawal dan mengelakkan anemia yang disebabkan oleh kekurangan asid folik.
    Vitamin B12 mengelakkan anemia yang disebabkan oleh kekurangan Vitamin B12.
    Vitamin B5 dan B6 membantu dalam penghasilan sel darah merah.

    Vitamins and Minerals: How Much Should You Take?

    Vitamins and Minerals: How Much Should You Take?

    [credit]

    How much of a vitamin or mineral supplement should you take? Are your daily multivitamins enough, or should you worry about vitamin deficiency? Could you already be taking too much? It can be hard to tell -- especially with so many nutritional terms, abbreviations, and numbers out there. Here’s what you need to know.

    To help people better understand the minimum and maximum doses for supplements, the Institute of Medicine has established some guidelines.
    • The RDA (Recommended Dietary Allowance) and the AI (Adequate Intake) are the amounts of a vitamin or mineral you need to stay healthy and avoid nutritional deficiencies. They are tailored to women, men, and specific age groups.
    • The UL (Tolerable Upper Intake Level) is the maximum amount of daily vitamins and minerals that you can safely take without risking an overdose or serious side effects. For certain nutrients, the higher you go above the UL, the greater the chance of having problems.
    Separate from the RDA and the UL, the FDA uses a different measurement of nutritional intake.
    • The DV (Daily Value) is the only measurement you’ll find on food and supplement labels. That’s because space is limited, and there’s a need for one single reference number. That number is the amount of a vitamin or nutrient that a person should get for optimum health from a 2,000 calories-a-day diet. The DV is sometimes the same as the RDA and sometimes not.
    Although the details may be different, just remember that the RDA and DV are both designed to help us get the nutrients we need to prevent disease and avoid problems caused by malnutrition.
    But many people take higher doses of specific supplements in the hopes of gaining other health benefits, like added protection against or treatment of disease.
    Is taking doses higher than the RDA or DV safe? For many vitamins and minerals, yes. In some cases, doctors even recommend it. Take vitamin D, for instance. The RDA of vitamin D for a 60-year-old is 600 international units (IU). But for bone health, the National Osteoporosis Foundation recommends 800-1,000 IU for that age group.

    Table: RDAs and ULs for Vitamins and Minerals

    The Institute of Medicine has determined upper limits for 24 nutrients. Here is a chart comparing the RDA and UL for all of them.

    This table only applies to adults age 19 or older. It also does not apply to women who are pregnant or breastfeeding, because they have different nutritional requirements.

    Anyone who is under 19, pregnant, or breastfeeding should check with a doctor before using supplements.

    Vitamin
    or Mineral
    Recommended Dietary Allowance (RDA) or Adequate Intake (AI)
    Nutrients with AIs are marked with an (*)
    Upper Tolerable Limit (UL)
    The highest amount you can take without risk
    Boron
    Not determined.
    20 mg/day
    Calcium
    • Age 1-3: 700 mg/day
    • Age 4-8: 1,000 mg/day
    • Age 9-18: 1,300 mg/day
    • Age 19-50: 1,000 mg/day
    • Women age 51+: 1,200 mg/day
    • Men age 71+: 1,200 mg/day
    • Age19-50: 2,500 mg/day 
    • Age 51 and up:2,000 mg/day
    Chloride
    • Age 19-50: 2,300 mg/day
    • Age 50-70: 2,000 mg/day
    • Age 70 and older: 1,800 mg/day
    3,600 mg/day
    Choline
    (Vitamin B complex)
    • Age 70 and older: 1,800 mg/day
    • Women: 425 mg/day *
    3,500 mg/day
    Copper
    900 micrograms/day
    10,000 micrograms/day
    Fluoride
    • Men: 4 mg/day *
    • Women: 3 mg/day *
    10 mg/day
    Folic Acid (Folate)
    400 micrograms/day
    1,000 micrograms/day

    This applies only to synthetic folic acid in supplements or fortified foods. There is no upper limit for folic acid from natural sources.
    Iodine
    150 micrograms/day
    1,100 micrograms/day
    Iron
    • Men: 8 mg/day
    • Women age 19-50: 18 mg/day
    • Women age 51 and up: 8 mg/day
    45 mg/day
    Magnesium
    • Men age 19-30: 400 mg/day
    • Men age 31 and up: 420 mg/day
    • Women age 19-30: 310 mg/day
    • Women age 31 and up: 320 mg/day
    350 mg/day
    This applies only to magnesium in supplements or fortified foods. There is no upper limit for magnesium in food and water.
    Manganese
    • Men: 2.3 mg/day *
    • Women: 1.8 mg/day*
    11 mg/day
    Molybdenum
    45 micrograms/day
    2,000 micrograms/day
    Nickel
    Not determined
    1.0 mg/day
    Phosphorus
    700 mg/day
    Up to age 70: 4,000 mg/day Over age 70: 3,000 mg/day
    Selenium
    55 micrograms/day
    400 micrograms/day
    Sodium
    • Age 19-50: 1,500 mg/day
    • Age 51-70: 1,300 mg/day
    • Age 71 and up: 1,200 mg/day
    2,300 mg/day
    Vanadium
    Not determined
    1.8 mg/day
    Vitamin A
    • Men: 3,000 IU/day
    • Women: 2,310 IU/day
    10,000 IU/day
    Vitamin B3 (Niacin)
    • Men: 16 mg/day
    • Women: 14 mg/day
    35 mg/day
    This applies only to niacin in supplements or fortified foods. There is no upper limit for niacin in natural sources.
    Vitamin B6
    • Men age 19-50: 1.3 mg/day
    •  Men age 51 up:1.7 mg/day
    •  Women age 19-50: 1.3 mg/day
    •  Women age 51 up: 1.5 mg/day
    100 mg/day
    Vitamin C
    • Men: 90 mg/day
    • Women: 75 mg/day
    2,000 mg/day
    Vitamin D (Calciferol)
    • Age 1-70: 15 micrograms/day
      (600 IU, or international units) *
    • Age 70 and older: 20 micrograms/day
      (800 IU) *
    100 micrograms/day
    (4,000 IU)
    Vitamin E
    (alpha-tocopherol)
    22.4 IU/day
    1,500 IU/day

    This applies only to vitamin E in supplements or fortified foods. There is no upper limit for vitamin E from natural sources.
    Zinc
    • Men: 11 mg/day
    • Women: 8 mg/day
    40 mg/day

    Kulit Berjerawat dan Bermasalah: Sejauh Mana Vitamin Membantu.


    Pertambahan usia bukan sahaja memberi kesan pada wajah kita, malahan seluruh anggota badan menerima kesan penuaan. Sepanjang tahun terdedah kepada matahari dan persekitaran yang tercemar menghasilkan molekul yang tidak stabil di panggil radikal bebas menghasilkan inflamasi yang merosakkan sel kulit. Tiada pil magik yang boleh buat kita kelihatan 20 tahun lebih muda tapi ada banyak cara yang boleh diusahakan. Ada 3 cara yang pasti buat kulit kita cantik: Lindunginya daripada sinaran matahari yang terik, jangan merokok dan makan diet yang seimbang.

    Vitamins C,Vitamin E& Selenium untuk Kulit Anda.

    Kajian menunjukkan bahawa vitamins C and E, dan selenium, boleh membantu melindungi kulit daripada sinaran matahari yang merosakkan, kanser kulit, dapat memulihkan kulit yang mempunyai tona tidak sekata dan mengurangkan kedutan yang disebabkan oleh penuaan & pancaran matahari. Antioksida ini bertindak dengan mempercepatkan sistem pemulihan semulajadi kulit dan memulihkan sel sel supaya tidak mudah rosak menurut Dr. Karen E. Burke, MD, PhD, Mount Sinai School of Medicine's, seorang pakar Dermatologi.


    Menurut beliau lagi, walaupun bahan ini boleh ditemui dalam krim kecantikan, kepekatan bahan bahan ini dalam krim muka lazimnya rendah dan tidak lagi efktif sebaik sahaja di sapu ke muka kerana terdedah kepada cahaya dan udara.

    Dr. Burke mencadangkan pengambilan supplemen yang mengandungi 1,000 to 3,000 milligrams vitamin C, 400 international units vitamin E ( D-alpha-tocopherol form), dan 100-200 micrograms Selenium (l-selenomethionine) untuk mendapat kesan kulit yang cantik.

    Vitamin B Complex

    B Complex penting dalam proses perkembangan sel manusia. Vitamin B yang penting untuk kesihatan kulit, rambut dan kuku ialah B1, B2, B3, B5, B9, B12, Biotin dan Kolin. Kekurangan salah satu daripada vitamin-vitamin ini boleh menyebabkan masalah kulit kering, kulit berdebu, dermatitis, berkedut, jerawat, ruam, rambut gugur dan kuku rapuh.



    Diet yang seimbang turut menyumbang kulit yang cantik.
    Berikut adalah senarai sumber vitamin yang boleh diperolehi daripada makanan.
    Selenium -- kacang Brazil, turkey, ikan kod
    Vitamin B-2 -- Susu, bijirin, telur
    Vitamin B-6 -- Ayam, ikan, kekacang
    Vitamin B-12 --kerang, hati, ikan trout, sereal.
    Vitamin C -- Buahan citrus, lada merah, brokoli
    Vitamin E -- minyak bunga matahari, whole grain, kekacang
    Omega-3s – Salmon, ikan lautan sejuk, walnut, flaxseed.

    Akhir sekali, buat mereka yang merokok, jangan merokok.Merokok bukan sahaja menyumbang kedut di wajah, menurut kajian dalam the Archives of Dermatology, ia juga merosakkan kulit yang tidak terdedah kepada pancaran matahari seperti di bawah ketiak.


    SET KULIT CANTIK YANG DI CADANGKAN

    Basic: Euphoria Skin Care set  RM80 only * FREE POSTAGE
    30 tabs of B com, Vitamin C and Vitamin E.

    Add on: Vita Lea 30's caps RM 20
    GLA Complex RM 45


    Akhir sekali Euphoria Trial Pack utk kulit cantik,memang antara trial pack yang popular dan
    mendapat sambutan yg tinggi hari2.. Mereka yang ingin mencari supplemen asas utk kesihatan kulit dari produk Shaklee, boleh emailkan kepada saya di admin@redcomelmall.com atau SMS di 0196154956 agar saya dapat membantu anda dalam pengambilan vitamin yang betul untuk kesihatan yang mantap dan kulit yang cantik.

    Tips Untuk Mengatasi Keletihan dan Mood Swings.

    Meeting di pejabat, mengharungi kesesakan lalulintas,Stress kerja, bebanan emosi, macam-macam masalah yang di alami seharian kadang- kadang membuat kita tiada mood untuk mengharungi hidup. Huh, ( macam berat sangat je penyataan tu) :) okay, senang cerita hidup kita tak lari dari masalah dan kadangkala situasi membuatkan kita jadi kurang bersemangat dan tak ceria. Ia buat kita LETIH dan TAK BERMAYA. Balik rumah tengok rumah bersepah, anak-anak menjerit-jerit, kain baju bertimbun dalam bakul belum berlipat. Nak masak dinner lagi. Buat ibu bekerja keadaan sungguh tertekan sekali. Buat ibu- ibu yang tak bekerja, kerja rumah memang tak pernah habis.Kaum lelaki apa kurangnya, sakit pinggang, sakit lutut..Aduh, umur makin meningkat sakit mula hinggap sana sini. Alangkah bagusnya kalau ada pembantu. Mungkin tak mampu nak hire maid sampai RM 600 sebulan. Tapi berkirakah kita untuk berbelanja kurang dari RM100 demi kesihatan diri sendiri dan pasangan?

    1. Pastikan badan cukup Vitamin B6 dan Asid Folik untuk diri sentiasa bersemangat dan Cergas!

    Jika anda kekurangan Vitamin B6, anda mungkin sentiasa dalam keadaan yang berangin dan marah-marah.Kekurangan Vitamin B6 menjemput gejala "fatigue & Malaise" Rasa lemah fizikal dan mental dan sentiasa rasa tak sihat dan tak bermaya. 50% wanita kekurangan vitamin b6 dan 15% daripada kita hanya mengambil 25% daripada keperluan B6 mereka. Sumber vitamin B6, Tuna Sirip kuning, Flaxseed, Salmon, Cendawan Crimini Kering. Yang paling senang jumpa ikan Salmon. Saya sukakan Salmon tapi Salmon kalau saya beli di pasar mahalnya mak aihh. Sepotong RM 10. Kalau makan satu family at least dua slice or more. Sekali hidangan dah RM 30, just to get 1.5 mg of Vitamin B6 sekali makan. Jadi saya beli vitamin B Complex Shaklee Rm 53.75, ada 120 Tabs dan ada 13.5 mg of vitamin B6. Boleh supply my B6 untuk 4 bulan.Bonus kulit cantik, mood ceria ;)

    Folic Asid ada terdapat dalam kacang dhal, semangkuk kacang dhal cukup untuk bekalkan 358 mcg ( microgram). Orang dewasa perlukan 400mcg dan wanita mengandung perlukan 600mcg sehari untuk mengelakkan risiko keguguran dan risiko kecacatan bayi. Jika makan semangkuk kacang Dhal tidak mencukupi, boleh cukupkan supply folik asid dengan memakan Vitamin B Complex Shaklee, ada 200mcg Folic Acid.

    2. Jangan Lupakan saya: Zinc Complex.

    Pengkaji Itali membuat kajian, mereka yang mengalami depressi dan keletihan melampau kekurangan nutrien Zinc dalam darah mereka. Dengan mengambil sarapan pagi bijirin cereal dan memakan kacang gajus akan menyumbang sebanyak 25% keperluan Zinc harian dan selebihnya boleh di cukupkan dengan mengambil Zinc Complex Shaklee terdapat 15 mg untuk setiap tablet.Di samping mood yang stabil, ia juga menguat sistem imun,sukar mendapat selsema dan rambut yang cantik.


    3. Omega 3 untuk Mood yang baik.

    Researcher menemui omega 3 membaiki mood dengan mempengaruhi sel otak yang menjana neurotransmitter "perasaan gembira" dan mengurangkan inflamasi yang merosakkan sel otak. Omega 3 yang terbaik di dunia ada dalam OmegaGuard Shaklee, mengandungi 7 rangkaian asid lemak semulajadi. Sangat baik untuk mood, fungsi otak dan jantung.

    *info sourse: Readers Digest health.

    Tuan punya blog Redcomelmall boleh dihubungi di admin@redcomelmall.com ataupun sms 019-6154956. Sila hubungi saya untuk dapatkan konsultasi percuma mengenai vitamin yang sesuai untuk anda ataupun untuk membuat tempahan produk. COD untuk kawasan Bangi. TQVM^^

    Bahaya Mewarnakan Rambut.

    Saya bukan anti orang yang suka warnakan rambut..Harap jangan ada yang salah faham ya? :) Saya juga seorang wanita, sangat sukakan kecantikan...memang suka pakai cantik, di rumah pun berbedak dan berminyak wangi lebih-lebih lagi kalau perfume tu suami yang belikan.. Jadi saya saya faham kenapa orang warnakan rambut,salah satu sebab untuk pastikan mahkota sentiasa hitam bersinar, sudah tentu nampak lebih cantik... mungkin nak tutup uban, ataupun memang suka tukar warna rambut, ikut selera masing-masing^^. Tapi ada yang saya nak kongsikan sesuatu di sini, saya jumpa artikel ini dari blog Dr Zubaidi, tentang bahaya mewarnakan rambut.


    http://www.hmetro.com.my/articles/Wanitarebah_komalepaswarnakanrambut/Article

    LONDON: Seorang ibu yang rebah dan berhenti bernafas beberapa minit selepas mewarnakan rambut di kediamannya berada dalam keadaan koma malam tadi dan dikatakan mempunyai lapan peratus saja peluang untuk hidup.

    Julie McCabe, 38, mungkin mengalami tindak balas alahan terhadap bahan kimia produk L’Oreal Preference yang dipakainya itu.

    Dia masih bergantung kepada mesin bantuan pernafasan, tiga minggu selepas menggunakan pewarna rambut itu. Doktor memberi amaran kepada suaminya, Russell walaupun dia sedar semula dia bakal menghadapi kerosakan otak secara kekal. Belum ada kaitan dibuat dengan produk L’Oreal itu tetapi doktor yang merawat Julie, seorang ejen hartanah meminta sarung tangan dan bahan pewarna rambut yang digunakannya supaya ujian dapat dilakukan. L’Oreal menawarkan untuk membantu kakitangan perubatan dengan menyalurkan maklumat yang mungkin dapat menyelamatkan nyawa Julie.

    Dibimbangi bahan kimia para-phenylenediamine (PPD) yang terdapat dalam 99 peratus pewarna rambut mungkin menyumbang kepada insiden yang menimpa Julie. Keluarganya yang mengatakan Julie mewarna rambutnya setiap enam minggu tidak pernah mengalami kejadian seumpamanya dan menimbangkan untuk mengambil tindakan mahkamah.

    Kes Julie berlaku kurang sebulan selepas Tabatha McCourt, 17, rebah dan mati ekoran tindak balas yang terjadi 20 minit selepas dia mewarnakan rambutnya.

    Apa Pendapat Pakar Tentang Isu ini? [ Dr. Zubaidi]


    Setelah dua kes yang hampir sama, kita sebagai pengguna di Malaysia harus menimbangkan kemudharatan pewarna rabut yang mengandungi bahan kimia PPD ini kerana ia menggunakan secara meluas sebagai pewarna rambut yang kekal.

    Penggunaan PPD sebagai pewarna rambut digunakan secara meluas kerana ia akan menyebabkan rambut kelihatan seperti mempunyai warna semulajadi. Ia juga kekal pada rambut walaupun telah disyampu atau diluruskan atau dikerintingkan menggunakan haba.

    “Bolehkah kita mengenal pasti pewrna yang digunakan mengandungi PPD?”

    Secara logiknya, cara terbaik ialah dengan bertanyakan sendiri kepada pendandan rambut itu. Pendandan rambut yang jujur akan memberitahu kandungan pewarna rambut yang digunakan.
    Selalunya pewarna rambut yang menggunakan PPD disediakan dalam pakej yang mengandungi dua botol, satu mengandungi pewrana PPD dan satu lagi pula mengandungi oxidizer.

    PPD adalah cecair pewarna rambut yang mempunyai sifat tidak berwarna (colourless). PPD memerlukan oksigen yang dibekalkan oleh cecair oxidizer untuk menjadikannya berwarna.
    Dalam proses pengoksidan ini, PPD berada dalam keadaan semi-oxidised, yang menjadikannya bahan
    ini alergik pada sesetengah orang. PPD yang telah menjalani proses pengoksidaan lengkap tidak menjadikannya alergik. Oleh itu orang yang alergik juga tidak mengalami alahan apabila terkena pada bahan PPD yang telah dioksidakan sepenuhnya.

    PPD juga mempunyai tahap keracunan tosik yang rendah dan ia amat stabil pada suhu yang tinggi.

    “Kalau ia selamat, macam mana ia menyebabkan pengguna boleh pengsan dan mati?”

    Walaupun penyerapan PPD biasanya melalui kulit, badan juga boleh menyerap PPD secara tidak sengaja melalui hidung, mata dan mulut. Bayangkan PPD yang meruap akibat dipanaskan ketika meluruskan rambut, akan dihidu oleh pengguna secara perlahan-lahan.

    Bagi pengguna yang biasa mewarnakan rambut dan pekerja salun, boleh mengalami alahan secara perlahan-lahan terhadap PPD. Oleh itu mereka haruslah berhati-hati supaya tidak menyentuh bahan itu secara langsung, dan menghidunya. Mereka harus memakai sarung tangan dan penutup hidung bagi mencegah keracunan secara perlahan-lahan ini.

    Saya percaya pengumpulan bahan PPD ini secara perlahan-lahan dalam tubuh akan menyebabkan tubuh mengalami alahan anaphylaxis yang boleh menyebabkan dirinya rebah dan koma.

    “Kalau begitu, selamatlah kalau kita hanya menggunakan inai saja..”

    Saya tersenyum. Ramai di antara kita tidak menyedari kebanyakan inai yang dijual secara komersial di pasaran juga ada yang dicampur dgn PPD. Campuran ini akan menjadikan warna inai menjadi lebih terang dan menarik, serya kelihatan semulajadi. Jadi berhati-hatilah menggunakan inai yang ada di pasaran.

    Pewarna yang dibuat dari daun inai tidak memberikan alahan pada kulit.
    Jika mengesyaki inai yang dibeli mengandungi PPD kerana mengalami alahan setelah menggunakannya, buangkan saja sebelum ia menjadi parah.

    Jika seseorang telah mengalami alahan pada PPD, beliau akan mengalami penyakit alahan pada bahan PPD seumur hidupnya. Jika terdedah pada dos yang agar kuat, beliau boleh mengalami anaphylaxis.

    Jadi berhati-hatilah menggunakan pewarna tiruan.

    Wallahu a’lam.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Itulah artikel yang saya kongsikan, di petik daripada blog Dr Zubaidi. Harap info ini dapat di manfaatkan supaya kita tak mendedahkan diri kita kepada bahaya bahan-bahan toksid yang boleh membunuh.




    Supplemen ape yang  penting untuk membantu pertumbuhan rambut serta menguatkan kutikel rambut?

    Basically,perlu konsisten mengambil :

    vitalea (Multivitamin)-memenuhi keperluan 12 vitamin dan 7 galian 

    Vitamin C -untuk memastikan sel dilindungi dari sebarang bentuk karsinogen serta memelihara sel rambut dari rapuh.

    B complex memastikan agar rambut nampak terurus dan tidak kusam.

    Zinc untuk menggalakkan pertumbuhan rambut serta menguatkan lagi kutikel rambut

    *Trial Pack Set C mengandungi 4 jenis vitamin ni

    Mahukah tuan dan puan merasa kebaikan dan khasiat Vitamin Shaklee? Mulakan penjagaan kesihatan yang menyeluruh mulai hari ini.Mereka yang berminat, boleh hubungi saya di [admin@redcomelmall.com] atau sms/whatsApp 0196154956 Pn Ani. Semua kemusyikilan tentang pengambilan vitamin yang sesuai dengan anda (dan pastinya sesuai dengan bugdet anda,) boleh dikongsi dengan saya. TQVM.

    Makanan Sunnah

    Salam semua... saya jumpa list makanan favourite Nabi.. Nak share here so boleh kita take note.. Banyak khasiatnya kan?

    Makanan Kesukaan Nabi – Makanan sunnah...

    1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup.

    2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.

    3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.

    4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah , menguatkan buah pinggang , membersihkan perut.

    5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan , minuman segala minuman , ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas , membuka selera , menguatkan perut,membuang kahak . Baik diminum waktu pagi dengan air suam.

    6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung yang mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karakter dan wajahnya.

    7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan seperti tangan membuang
    peluh dari dahi. Menguatkan belakang , memperbaiki otak , memperbaharui pandangan mata , membuang kelupaan.

    8. Cendawan – Baik untuk mata , perancang keluarga .

    9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan , merawat radang perut.

    10. Buah Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan dan bisikan syaitan selama 40 hari.

    11. Cuka – Nabi selalu meminum dengan minyak zaitun (Trend yang popular ketika ini di restoran-restoran itali)

    12. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah di sedut perlahan-lahan. Jangan
    diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati.

    CARA NAK KURUS III :Multivitamin, Lecithin, Alfalfa dan Belly Dancing

    "Saya ni nak kurus...macam mana ye? 
    Ala.. tak best la kalau tak dapat nasi lomak
    Ha? tak boleh makan berat-berat waktu malam? Macam mana nak tido nyenyak?
    Aduh..sedapnya tengok Big Apple Donut tu..
    Aiskrim Magnum...aiskrim magnum..(Mengingau dalam tidur)"



    Hihi ^^ berikut adalah dialog penggemar makanan sedap yang susah sangat nak kontrol selera makan apabila nampak makanan sedap. Orangnya tak lain dan tak bukan adalah saya.  Tapi percaya atau tak, berat saya dah turun banyak sejak dari Raya Haji haritu..Raya haji 63.3kg. Hari ni berat saya dah turun ke 58 kg. Ha, berapa yang dah turun tu? 5.3 kg. emm tak boleh nak bangga lagi sebab saya target 50kg.  Uish...jauh lagi perjalanan ku... Sekarang saya dah ada support group, kawan-kawan yang sama-sama nak langsing demi kesihatan.

    Jadi setakat ni apa rutin saya ye? Saya makan macam biasa...tak pernah miss breakfast..tapi not heavy breakfast, no nasi lemak, no roti canai. no lontong okay... milo bancuh dengan ESP,
    YUMMY! kadang-kadang cilok Milkshakes Faeiq..oowh thats double yummy! Tak pun kalau boring kellogs R. Buah mesti makan, Epal atau buah Lai pun sedap.. pukul sepuluh makan lagi...makan buah..Saya make sure perut saya tak lapar atau buat dia nyanyi lagu keroncong, sebab ia akan perlahankan metabolisme badan saya yang dah menurun sejak masuk umur 30 ni.. So tengahari makan macam biasa.. Saya ambil nasi tapi separuh aje, tak tambah. Sayur mesti, ikan atau ayam. Kurangkan daging merah. Petang pun makan, malam pun makan. Portion mesti kecil, mula-mula seksa, lama-lama dah biasa.:) Vitamin saya ambil Vitalea . Ini mesti supaya badan kuat dan metabolisme maintain especially saya menyusu baby Rayan tembam. Nanti mama sebok nak diet, tapi tak ambil multivitamin, Rayan pulak jadi cekeding...sian manja mama. Lagipun sungguhpun berdiet susu tak pernah kurang untuk Rayan, alhamdulillah, malahan bila menyusukan anak badan lebih cepat susut. ^^ . After lunch saya ambil Lecithin untuk serap lemak-lemak yang tersesat
    dan untuk fiber saya ambil Alfalfa sbb senang penghadaman juga bertindak sebagai milk booster, untuk Rayan bambam.

    Dan sini saya nak share senaman yang ladies boleh try di rumah, ( guys kalau nak cuba macam awkward la pulak haha) memang berpeluh-peluh dan yang paling susah nak menten adalah nak menten senyum dari mula bersenam sampai abis... Serius! ^^ cuba tau.. its fun and sexy.:)

    So friends out there yg nak try set shape up Shaklee boleh contact Ani ye. admin@redcomelmall.com or sms/ whatsApp 0196154956. So, selamat berbelly dance.;)









    Supplemen Untuk Anak Yang Cerewet Makan.

    Vitalea For Kids


    Meal Shakes


    Mesti risaukan bila anak tak mahu makan, sungguhpun orang selalu cakap budak lelaki memang susah makan. Bila saya minta advise dari doktor dan tiap kali saya ke doktor minta advise apsalla Faeiq ( yang baju belang biru) ni cerewet sangat makan, tahu tak doktor bagi apa? VITAMIN. :) Tiap kali ke klinik sebab risaukan kalau dia ada "penyakit
    tak mahu makan" itulah penawarnya untuk budak yang tak mahu makan, sbb kata doktor selain tabiat tak suka makan, dia sihat walafiat. Awal tahun 2011 berat badannya 11 kg. Memang underweight. Jadi saya target by the end of this year mesti naik supaya dia taklah melayang-layang bawa beg sekolah darjah 1. Saya amalkan susu Pediasure dan multivitamin. Sungguhpun badannya kurus tapi Faeiq orang yang paling jarang demam ataupun selsema kat rumah ni. Kadang-kadang bila semua orang tak sihat bila musim demam, dia steady je melompat sana sini. Metabolisma badan dia tinggi sebab dia aktif orangnya, suka main basikal.:)

    So by the end of this year, berat badannya dah naik lima kg lagi. Dan dia sangat sukakan Vitalea for kids dan Mealshakes dan seleranya semakin ok. Suka makan nasi lemak dengan ayam goreng dan Mee kari. Ok la dari dulu tak suka apa-apa makanan langsung. Dan dia masih minum
    susu yang saya bancuh dengan Mealshakes dan percayalah cakap saya, mealshakes ni rasanya sedap sebab saya pun kongsi minum bila dah lapar tengah malam sebab tanak bukak peti ais makan coklat.^^

    Kalau ada readers outthere yang ada masalah yang sama bolehla tinggalkan komen di sini ya! Bolehla kita kongsi info tentang anak yang cerewet makan ni..dan dapat manfaat dari sharing ni. Moga anak-anak kita semua membesar dengan sihat.^^

    Jus Buah-buahan Berkhasiat

    Resipi Jus Buah-buahan 

     Assalammualaikum..

    oh, saya memang gilakan jus buahan-buahan. Tahun lepas saya turun berat badan 4 kilo hanya dengan amalkan minum jus epal hijau. :) Saya mahu kongsikan artikel ni. Lepas ni boleh pakat buat jus kat rumah, faedah dari segi kesihatan pun dapat. ^^

    Jus buah-buahan ternyata mengandungi zat-zat yang bermanfaat dan fungsi yang berlainan.
    Jadual di bawah menunjukkan beberapa jenis kombinasi jus buah-buahan untuk kesihatan badan.
    [credit]

    So lepas ni bolelah buat kombinasi jus jus ni.. Mesti Sedap!

    Mempertingkat dan membersihkan sistem badan. Mengelakkan penyakit kanser, mengurangkan kandungan kolesterol dan mengurangkan sakit mulas dan sakit kepala. Meremajakan kulit dan menyingkirkan bau nafas busuk. Menyingkirkan bau nafas busuk dan mengurangkan kepanasan badan dalaman.
    Memperbaiki kelembapan dan tekstur kulit serta mengurangkan kepanasan badan dalaman. Membuang kandungan garam berlebihan, menyihatkan pekencingan (bladder) dan ginjal. Meremajakan kulit. Meregulasikan kandungan gula.
    Merintis kepanasan badan dalaman, membuang kandungan toksik, mengurangkan tekanan darah dan anti-oksidan. Kaya dengan vitamin C + vitamin B2 yang membantu meningkatkan aktiviti sel dan daya tahan badan. Kaya dengan vitamin C + E + besi yang membantu meremajakan kulit dan meningkatkan metabolisme. Kaya dengan vitamin yang berkhasiat dan membantu mengelakkan daripada masalah sembelit.

    KEPENTINGAN NUTRISI

    Assalammualaikum dan hi semua.

    Sistem pencernaan merupakan sistem yang penting dalam dalam badan kita kerana ia merupakan pintu kepada bentuk nutrisi yang kita perolehi daripada pemakanan sehari-hari serta supplemen yang kita ambil.

    Pencernaan yang bermasalah akan mengganggu proses pemecahan, penyerapan dan metabolisma khasiat makanan.Ini bermaksud tubuh anda tidak dapat memperolehi khasiat daripada makanan yang diambil, tanpa mengira jumlah makanan yang diambil.

    Penyerapan khasiat yang lemah membawa kepada paras tenaga yang rendah, lalu mengurangkan produktiviti dan menjejaskan kualiti hidup. Apabila tubuh kekurangan tenaga, ia tidak berdaya untuk kekal aktif, cergas dan sentiasa bersedia untuk berdepan dengan tekanan hidupan harian.

    Kekurangan khasiat juga mungkin menjurus kepada masalah gastrousus seperti sindrom iritasi usus, dyspepsia atau sembelit yang membawa kepada ketidakselesaan dengan simptom-simptom seperti sakit perut, kembung, perut berangin, cirit-birit, kelesuaan yang kronik dan lain-lain yang telah dijelaskan sebelum ini.

    Simptom ini menjejaskan kesejahteraan emosi, kehidupan sosial, kerjaya serta percutian. Kekurangan khasiat yang berterusan akan mengakibatkan arthritis, masalah kulit dan rambut,alergi, barah, osteoporosis, diabetes, masalah jantung, penuaan dan penyakit-penyakit
    lain.

    Cabaran memenuhi keperluan nutrisi

    Ramai yang berpendapat diet yang seimbang sudah mencukupi untuk memenuhi keperluan nutrisi tubuh. Namun begitu, pencermaran alam sekitar kehidupan masakini semakin membebankan sistem tubuh kita.

    Gaya hidup yang kurang aktif, stres berlarutan, masa makan yang tidak teratur dan melebihkan makanan yang diproses meningkatkan lagi keperluan untuk mineral penting, vitamin dan mikro nutrisi yang lain.

    Tiada siapa yang dapat lari daripada masalah ini, termasuk mereka yang prihatin dengan kesihatan diri dan pemilihan makanan. Makanan yang dihidangkan tidak lagi segar dan semakin kekurangan khasiat setelah melalui kaedah pertanian, pemerosesan dan pengilangan yang intensif.

    Masalah ini diburukkan lagi dengan waktu lama yang diperlukan untuk penghantaran dan penyimpanan. Pendedahan kepada cahaya, pengoksidaan dan haba semas memasak juga mengurangkan khasiat sumber makanan kita.

    Sejak beberapa tahun yang lalu, pakar pemakanan mendapati penurunan nilai khasiat yang mendadak dalam buah-buahan sayuran dan lain-lain makanan yang diambil.

    Menangani Ketidakseimbangan Nutrisi

    Keperluan nutrisi setiap orang adalah berbeza berdasarkan faktor umur, gaya hidup, keturunan dan tabiat pemakanan. Aspek utama nutrisi ialah mencegah penyakit dan menjaminkan kehidupan yang lebih berkualiti untuk jangka masa panjang.

    Suplemen vitamin dan mineral mungkin menjadi satu keperluan pada abad ini untuk mengatasi cabaran ketidakseimbangan nutrisi. Vitamin membantu sistem enzim dan mekanisme hormon, yang
    penting bagi sel tubuh kerana ia mempengaruhi perkembangan dan fungsi pelbagai sel. Mineral pula ialah struktur bahan mikro molekul yang diperlukan untuk pengaliran oksigen dan cecair tubuh.

    Walaupun begitu, suplemen yang tidak diserap ke dalam sistem tubuh mungkin tidak akan mendatangkan manfaat yang diperlukan. Penyelesaiannya ialah untuk menguruskan masalah penyerapan pada sistem pencernaan terutamanya dalam usus.Jadi, sebelum mengambil sebarang supplemen, amat penting membuat detoksifikasi terlebih dahulu supaya semua nutrien yang dibekalkan supplemen diserap dengan baik.

    Mengekalkan flora usus yang sihat dengan probiotik akan memulihkan kesihatan pencernaan dan merangsang penyerapan khasiat. Ini akan membolehkan tubuh sembuh secara semulajadi tanpa ubat-ubatan.


    Panduan Semasa Memilih Suplemen:


    Keperluan pemakanan seseorang adalah berbeza. Oleh itu, suplemen yang baik untuk seseorang mungkin memberi kesan yang berbeza sama ada dari segi tempoh keberkesanannya atau jumlah kuantiti yang harus diambil.


    Harga tidak sepatutnya menjadi ukuran kepada kualiti - suplemen yang paling mahal tidak semestinya yang terbaik.


    Suplemen bukan pengganti kepada beribu-ribu khasiat dan mikro nutrien yang terdapat dalam makanan. Ini bermakna kita tidak sepatutnya mengambil vitamin sahaja. Pemakanan seimbang dan berkhasiat juga wajib jadi amalan.


    Rujuk kepada pakar sebelum memulakan suplemen pemakanan, terutamanya jika anda sedang mengambil ubat-ubatan, sedang hamil atau menyusukan anak.

    Multi-vitamin dianggap pilihan suplemen pemakanan paling selamat kerana ia mengandungi campuran vitamin dan mineral yang seimbang dan tiada risiko terlebih dos untuk vitamin atau mineral tertentu.

    Periksa tarikh luput produk suplemen pemakanan sebelum membelinya.


    ...............................................................................................

    Mahukah tuan dan puan merasa kebaikan dan khasiat Vitamin Shaklee? Mulakan penjagaan kesihatan yang menyeluruh mulai hari ini.Mereka yang berminat, boleh hubungi saya di [admin@redcomelmall.com] atau sms/whatsApp 0196154956 Pn Ani. Semua kemusyikilan tentang pengambilan vitamin yang sesuai dengan anda (dan pastinya sesuai dengan bugdet anda,) boleh di
    kongsikan dengan saya.TQVM ^^

    Eczema

    picture credit to Google


    Assalammualaikum

    Eczema merupakan masalah penyakit kulit yang biasa dialami di kalangan bayi. Terutamanya, di kalangan bayi yang berumur antara 2 - 6 bulan. Salah satu jenis ezcema ialah "Atopic Dermatitis."

    "Atopic" adalah satu masalah genetik yang akan menyebabkan daya tahan mekanisme pesakit menjadi abnormal dan kemudian mencetuskan simptom "oversensitivity."

    Sungguhpun keadaan akan bertambah baik apabila bayi mencapai umur 6 tahun, kemungkinan masalah kulit eczema berkekalan sehingga dewasa akan berlaku.

    Walaupun eczema bukan penyakit berjangkit, ia masih merupakan penyakit yang komplikasi yang sering menyebabkan keresahan dan ketidakselesaan pada pesakit.

    Gejala-gejala Eczema

    Acute Eczema
    • "Erythema", kulit berasa panas, bergejolak dan gatal, keradangan.
    • "Papules", pembentukan tompok-tompok merah.
    Eczema Kronik
    Eczema Kronik
    Gambar  diperoleh dari Dermnet.com
    • Kulit mejadi kering, berair dan bersisik.
    • Kulit menebal, menjadi kasar dan berkedut.

    Punca Eczema


    Hingga kini, punca sebenar eczema masih belum dikenalpasti dengan sepenuhnya. Terdapat beberapa faktor dalaman dan luaran yang mencetuskan eczema seperti berikut:

    Faktor-faktor Dalaman (Fizikal)
    • Ahli keluarga yang mempunyai sejarah yang mengalami penyakit eczema, asma atau allergi rhinitis.
    • Perubahan emosi yang ketara seperti keresahan dan stres.
    • Pemakanan dan minuman seperti alkohol, makanan tenusu, gandum, telur, makanan laut,
      pengawet dan pewarna makanan.
    Faktor-faktor Luaran (Persekitaran)
    • Bahan-bahan iritasi: Asap rokok, bahan-bahan kimia, cuaca yang terlalu panas dan lembap atau di sebaliknya.
    • Alahan (Allergens): Sabun, syampu, serbuk bahan pencuci, kosmetik, kulat, debunga, haiwan peliharaan dan hama habuk rumah (house dust mites).

    Kitar Eczema

    Eczema disifatkan sebagai kecacatan fungsi penghadang kulit yang menyebabkan  "allergens" atau alahan mudah meresap ke lapisan kulit dan seterusnya mengakibatkan kehilangan kelembapan kulit yang banyak.

    Eczema menyebabkan kegatalan yang amat dan keinginan untuk menggaru. Tahap kegatalan akan meningkat apabila kulit semaking kering. Jika digaru berulangan, lapisan kulit akan terkoyak dan mula meruam. Kitar ini akan berulang dan boleh diringkaskan seperti gambar rajah di bawah:

    Kitar Eczema

    Langkah-langkah untuk mengelakkan pencetusan ezcema dan pemulihan fungsi penghadang kulit patut diambil.
    • Mengawal kitar ezcema dengan melembapkan kulit.
    • Mengubati keradangan.
    Langkah-langkah Pengawalan Harian
    • Elakkan daripada menggunakan sabun yang mengandungi bahan kimia yang menyebabkan iritasi kulit.
    • Gunakan krim/losyen dengan kerap untuk melembapkan kulit walaupun dalam keadaan eczema. Ini dapat mengurangkan pergantungan kepada rawatan topikal.

    Penjagaan Kulit Sensitif dan Eczema


    Amalkan: Elakkan:
    Pakaian
    • Pakaian yang longgar.
    • Fabrik yang selesa seperti kapas.
    • Pakaian yang ketat.
    • Fabrik bulu biri-biri.
    Diet Pemakanan
    • Keseimbangan diet untuk mengekalkan daya tahan yang kuat.
    • Makanan laut, kacang, susu dan telur yang paernah menimbulkan kesan-kesan alergi sebelum ini.
    Persekitaran
    • Kebersihan dan pengudaraan yang baik di persekitaran rumah dan tempat kerja.
    • Tahap kelembapan di persekitaran yang sederhana.
    • Gunakan cadar dan selimut yang bersih dan sentiasa ditukar dengan yang baru.
    • Memakai sarung tangan jika perlu berkerja dalam keadaan yang basah.
    • Permaidani, barang permainan yang berbulu.
    • Persekitaran yang terlalu lembap atau terlalu kering.
    Perangai Peribadi
    • Bersikap positif dan kekal riang.
    • Kuku jari yang pendek untuk mengelakkan kelecetan kulit akibat menggaru.
    • Mandi dengan air suam.
    • Mematuhi arahan doktor bagi penjagaan kulit.
    • Pendedahan kepada cahaya matahari yang kerap.
    • Penglibatan dengan aktiviti di luar dan di dalam tempat berhawa dingin yang kerap.
    • Merendam dalam air panas atau air yang mengandungi klorin yang banyak.



    Jika ada yang memerlukan penawar kepada penyakit eczema ini, boleh rujuk pada ENTRY ini. SET G UNTUK MASALAH ASMA, RESDUNG, ALERGI, GEGATA, ECZEMA.

    Trial pack Di sediakan untuk 30 hari consume dengan harga serendah RM70~RM100 per set dan free delivery.^^

    Boleh isikan borang pesanan di ikon ORDER NOW atau sms kan kepada saya 0196154956, email saya di admin@redcomelmall.com untuk konsultasi atau tempahan vitamin anda. Terima kasih.

    Anda mungkin sukakan artikel ini.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...